یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

دستگاه حضور و غياب

دستگاه حضور و غياب

دستگاه حضور و غياب

۴ بازديد

دستگاه حضور و غياب چيست ؟

دستگاه حضور و غياب يا ساعت حضور و غياب دستگاهي است كه براي ثبت ورود و خروج افراد در سازمان ها ، كارگاه ها و ... به كار ميرود تا با توجه به كاركرد هر يك از پرسنل مديران بتوانند حقوق و دستمزد پرداخت كنند

 

يك دستگاه حضور و غياب از چندين قطعه تشكيل ميشود كه كاركرد مجموع آنها را سيستم حضور غياب مي نامند . مديريت زمان بندي كاركنان ، سنجش ميزان كار اضافه بر توان اجرايي مجموعه ، تخمين نيروي انساني مورد نياز بر اساس مدت زمان كاري هر بخش و بسياري موارد ديگر را مي توان از نقاط برجسته امكانات عمومي يك سيستم حضور و غياب بر شمرد

 

انواع دستگاه هاي حضور و غياب

1-      1-سيستم حضورو غياب پانچي :

اولين سيستم هاي حضور و غياب شامل دستگاههاي پانچي بودند كه با ثبت تاريخ و ساعت ورود هر شخص بر روي يك كارت مخصوص كه شامل جدول ايام هفته بود ساعت تردد را مشخص ميكردند در پايان هر ماه اپراتور موظف بود با جمع بندي ساعتهاي ورود و خروج از روي اين كارتها كاركرد افراد را محاسبه نمايد كه كاري بس زمانبر و مشكل بود.

 

1-      2-سيستم حضور و غياب كارتي :

اولين سيستم هاي حضور و غياب كامپيوتري كه به بازار عرضه شدند و شامل دستگاهي بود كه پس از كشيدن كارت باركدي به آن ورود و خروجها در حافظه سيستم ذخيره ميشدند و پس از تخليه اطلاعات به كامپيوتر توسط نرم افزار مخصوص حضور و غياب پردازش مي شدند. در آغاز ساخت اين سيستم ها برنامه ها تحت Dos طراحي شده بودند و انعطاف كمي را داشتند اما امروزه اين نرم افزار تحت ويندوز و با قابليت هاي بسياري در اختيار مديران قرار گرفته است.

 

سيستم هاي كارتي مي توان به نمونه هاي زير اشاره كرد :

1-      1-ساعت هاي باركدي (با كشيدن كارت باركد به ريدر ساعت وود و خروج ثبت ميشود)

2-     2-ساعت هاي كارتي بدون تماس (با گرفتن كارت بدون تماس در فاصله حداكثر 10 سانتي متري كارتخوان دستگاه ساعت تردد فرد ثبت ميشود)

3-      3-ساعت هاي كارتي مغناطيسي ( با كشيدن كارت به كارتخوان مغناطيسي دستگاه ساعت ثبت مي شود)

4-      4-ساعت هاي بدون تماس با تگ (تگ يه قطعه مانند جا سوئيچي و يا هر شي ديگري كه در داخل آن يك مدار بدون تماس جا سازي شده ميباشد كه همانند كارت بدون تماس با گرفتن آن مقابل دستگاه ورود و روج فرد ثبت ميشود مقاومت آنها معمولا بسيار بيشتر از كارتها ميباشد.)

 

1-    3- سيستم حضور و غياب اثرانگشتي :

با پيشرفت تكنولوژي و  افزايش كارايي سيستم هاي بايو متريك سنسورهاي تشخيص اثرانگشت در ميان ساعت هاي حضورو غياب جايگاه بسيار والايي را يافتند.

 

انواع دستگاه حضور و غياب اثرانگشتي :

1-      1-دستگاه حضور و غياب فقط اثرانگشتي

2-  2-دستگاه حضور و غياب كد و اثرانگشت

3-  3-دستگاه حضور و غياب كارتي و اثرانگشتي

 

دستگاه حضور و غياب تشخيص چهره :

سيستم شناسايي چهره يك سيستم بيومتريك است كه با استفاده از روشهاي هوشمند اتوماتيك، هويت يك انسان را بر اساس ويژگيهاي فيزيولوژيكي تشخيص و يا تاييد مي‌نمايد. در حالت عمومي يك سيستم بيومتريك از ويژگيهاي فيزيولوژي مانند اثر انگشت، عنبيه چشم، چهره  استفاده مي‌نمايد

 

جهت كسب اطلاعات بيشتر با مشاورين ما در ارتباط باشيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.